Wednesday, March 25, 2009

Response from Interview with Secondary Teachers


1) What do you understand with direct instruction? Can you describe it?
( Apakah yang anda faham dengan teknik pengajaran langsung.? Boleh anda nyatakan apa yang anda faham tentang ia?)

~ teacher # 1: Kaedah yang digunakan untuk mengajar dan merangsang murid-murid berfikir
dan memahami sesuatu teknik pembelajaran.
~ teacher # 2: Teknik pengajaran langsung satu proses P&P (Proses Pengajaran dan
Pembelajaran) yang memperkenalkan tajuk dan
maklumat kepada para pelajar atau murid.
~ teacher # 3: Direct teaching techniques, through the lesson plan and the assessment, in

order to get immediate students performance.
~teacher # 4: Pengajaran langsung merupakan salah satu teknik pengajaran di mana guru
berkomunikasi secara berhadapan dan bersemuka dengan murid. Melalui
teknik ini, segala ilmu dan maklumat dapat disampaikan secara terus kepada
murid-murid yang sekaligus memudahkan maklum balas diantara murid dan
guru mengenai tajuk yang dibincangkan. Ia juga turut menjadikan proses
pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan lancar dan lebih berkesan.

2) Do you apply all this techniques while you are teaching in the classroom?
( Adakah anda mempraktiskan teknik pengajaran sebegitu di dalam kelas?)

~ teacher # 1: Ya, untuk memajukan dan mengembangkan tahap pemikiran murid.
~ teacher # 2: Ya, saya mempraktikkan teknik tersebut di dalam kelas.
~ teacher # 3: Yes, all the principle are used in the classroom teaching.
~ teacher # 4: Ya, saya sentiasa mempraktikkan teknik pengajaran langsung ini di dalam kelas
yang saya ajar.

3) How do you cover all syllabuses within one year using direct instruction?
( Bagaimana anda melengkapkan silibus dengan menggunakan teknik pengajaran langsung (direct instruction ) dalam tempoh setahun?)

~ teacher # 1: Perlulah mempunyai penentuan dan perancangan kaedah dan teknik mengajar
yang baik untuk mencapai objektif.
~ teacher # 2: Dengan melengkapkan serta menggunakan penerangan yang jelas contoh-

contoh dan model yang dipelajari.
~ teacher # 3: Through the principles, applied in the teaching.
~ teacher # 4: Bagi memastikan sukatan pelajaran dapat dipenuhi, saya akan membuat
perancangan pengajaran bulanan dan mingguan mengikut aturan tajuk bagi

setiap mata pelajaran yang diajar dalam tempoh 12 bulan/setahun itu dan saya
sentiasa akan memastikan setiap perancangan yang telah dibuat dilaksanakan
sepertimana yang dicatat.

4) Is it effective to use all the elements of direct instruction in teaching the subject matter?(Adakah teknik pengajaran langsung (direct instruction) berkesan dalam mengajar subjek matapelajaran anda?)

~ teacher # 1: Ya
~ teacher # 2: Teknik tersebut berkesan digunakan dalam mata pelajaran yang diajar.
~ teacher # 3: Yes, it is but not sufficient enough.
~ teacher # 4: Ya, teknik pengajaran langsung sangat berkesan di dalam matapelajaran
pendidikan jasmani dan kesihatan. Melalui teknik ini, murid dapat melihat dan
lebih memahami teknik lakuan dan tajuk yang saya ajarkan pada hari tersebut.

5) Should the teacher select appropriate elements of direct instruction to teach the students?( Adakah perlu bagi seorang guru untuk memilih sebarang elemen yang terdapat dalam teknik pengajaran langsung semasa mengajar?)

~ teacher # 1: Ya
~ teacher # 2: Ya, seorang guru perlu untuk memilih sebarang elemen yg terdapat dalam

teknik berikut.
~ teacher # 3: Yes, the teacher should choose the most suitable, for a particular lesson.
~ teacher # 4: Ya. Seorang guru perlu bijak didalam memilih elemen yang terdapat dana

teknik pengajaran langsung supaya hasil pembelajaran dapat dicapai pada akhir
proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.

6) How do you make the subject matter and learning process interesting?( Bagaimana anda mewujudkan suasana yang menarik semasa proses pembelajaran?)

~ teacher # 1: Guru perlu menggunakan teknik pendekatan bersama murid seperti

pendekatan kumpulan, projek, lawatan, bermain dan kaedah penyelesaian
masalah.
~ teacher # 2: untuk mewujudkan suasana yang menarik semasa P&P (Proses Pengajaran dan
Pembelajaran) ialah: i-sesi bercerita
ii- sesi lakonan
~ teacher # 3: By creating a student-oriented approach.
~ teacher # 4: Saya akan mempelbagaikan kaedah/teknik pengajaran supaya ia bersesuaian
dengan kepelbagaian gaya pembelajaran dan kecerdasan pelajar disamping
penggunaan bahan bantu mengajar yang menarik dan berkesan. Di dalam

proses pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani dan kesihatan, saya
lebih banyak menggunakan teknik pemainan berbentuk kumpulan yang mana
ia mampu mewujudakn suasana yang lebih meriah dan lebih banyak nilai murni
dapat diterapkan seperti kerjasama, berdisplin, bersopan santun, kerajinan dan
sebagainya. Saya juga lebih banyak penggunakan bahan maujud dan nyanyian.

7) How do the teachers tackle the individual differences in their learning process?( Bagaimana anda menguasai isu perbezaan dalam nilai individu sepanjang proses pembelajaran?)

~ teacher # 1: Guru perlu mengambil tahu abiliti dan tahap penguasaan seseorang murid.

Guru perlu memberi perhatian kepada perbezaan pelajar dari segi minat dan
keperluan.
~ teacher # 2: Dengan melihat tingkah laku murid, guru dapat menguasai isu perbezaan dalam
nilai individu sepanjang proses pembelajaran.
~ teacher # 3: By using the mixed ability approach.
~ teacher # 4: Saya akan bersikap adil kepada semua pelajar dan sentiasa menggunakan

kaedah pengajaran yang pelbagai.

8) Do you agree to say that the direct instruction already enough to enhance student’sperformance? And please state the reasons.( Adakah anda setuju untuk mengatakan bahawa teknik pengajaran langsung sudahMemadai bagi meningkatkan prestasi pelajar? Nyatakan mengapa anda berpendirian sebegitu.)

~ teacher # 1: Ya, untuk memberi pelajar belajar dan melibatkan diri dalam pembelajaran.
~ teacher # 2: Ya, saya bersetuju mengatakan teknik pengajaran langsung memadai bagi
meningkatkan prestasi pelajar kerana guru akan menerangkan segala topik
dengan jelas beserta dengan contoh-contoh dan model.
~ teacher # 3: Do not agree, as there are other methods to maximize the students'

performance.
~ teacher # 4:Tidak kerana cabaran yang perlu pelajar tempuhi pada masa akan datang tidak
hanya bergantung kepada maklumat dan isi pelajaran yang sampaikan oleh

guru sahaja dan menerima bulat-bulat semuanya. Pelajar sekarang perlu lebih
berdikari dan bersemangat untuk meluaskan dan mendalami lagi maklumat

atau isu yang dibincangkan di dalam kelas. Pelajar boleh menggunakan cara
belajar yang pelbagai kerana bahan sumber mudah diperolehi dimana-mana
sahaja seperti majalah, akhbar, email, internet, televisyen, chatting dan
radio.Maklumat dapat diperolehi dengan hujung jari sahaja , Cuma apa yang
penting ialah kerajinan dan disiplin pelajar itu sendiri. Pada zaman sekarang,
guru hanyalah fisilitator kepada pelajar sahaja bukan lagi tidak henti-henti
memberi maklumat dan pelajar menerima bulat-bulat tanpa mendalaminya
setiap ilmu itu sendiri. Oleh itu, sikap dan tugas guru perlulah diubah mengikut
kesesuaian masa dan tempat

9) From your own experiences, what are your own effective ways or teaching method in order to help your student improve in their studies and performances in the class?( Dari pengalaman anda sendiri, apakah cara yang berkesan atau teknik pengajaran yang baik dalam membantu pelajar memperbaiki pelajaran dan prestasi mereka di dalam kelas?)

~ teacher # 1: Cikgu perlu mewujudkan suasana mesra dan humor dan mempelbagaikan

kaedah mengajar.
~ teacher # 2: Cara yang berkesan atau teknik pengajaran yang baik dalam membantu pelajar
memperbaiki pelajaran dan prestasi mereka ialah; i- tunjuk cara
ii- teknik awan (TOC)
iii- teknik sumbang saran.
~ teacher # 3: Group work, peer evaluation, drilling.
~ teacher # 4: Kita tidak boleh mengatakan hanya satu kaedah sahaja yang sesuai bagi
meningkatkan prestasi pelajar kerana setiap kaedah yang digunakan kalang-

kala tidak begitu sesuai digunakan bagi ssetengah tajuk. Setiap kaedah dan
teknik pengajaran yang digunakan oleh guru mempunyai kelebihan dan
kelemahannya sendiri. Namun, apa yang paling penting, perbincangan di antara
guru dan pelajar adalah amat penting kerana setiap kesalahan dan ketidak
kefahaman dalam sesuatu tajuk dapat di utarakan dan dibincangkan bagi
menyelesaikan masalah yang timbul
EVALUATION FROM INTERVIEW SESSION
Our group members had conduct interview base on the convenient and avaitability of the teacher. We selected these four teachers base on their relationship with some of the members in our group. Most of them have family relationship such as two from them were the siblings and two others were aunties. Therefore, we dont have so much trouble in conducting the interview session.
We conduct it by giving Questionaire paper and they then response on it. It more like paper and pen interview response. All the questions was in open ended format. However whenever they found the question confius they can ask from the interviewer.
Setting and time for conduct this interview session also different. It because refer to the teacher's time and place. All the teachers conduct at their place and during free hour.

No comments:

Post a Comment